Masz pytanie? Zadzwoń, chętnie pomożemy.

tel : 500 396 513 Piotrek

tel : 508 991 988 Marek

pn - pt : 8:00-17:00

  1. Jesteś tutaj:
  2. home
  3. chevron_right
  4. Marki samochodów

Mechanizm różnicowy

Czym jest mechanizm różnicowy?

Mechanizm różnicowy inaczej określany jest mianem dyferencjału lub przekładni. Pozwala na różnicowanie prędkości obrotu kół na osi, która jest napędzana, dzięki czemu każda oś może pokonywać drogę o innej długości, a koła nie ślizgają się. Wielu ludzi, nawet tych, którzy codziennie pokonują długie trasy samochodem nie ma pojęcia, jak działa ta część układu napędowego. Na pierwszy rzut oka ma dosyć skomplikowaną budowę. Częścią niektórych układów są tak zwane satelity, zaś w innych występują przekładnie planetarne.

Zasada działania dyferencjału jest stosunkowo łatwa do zrozumienia i pozwala na to, by pojazd mógł pokonywać zakręty – opisywany mechanizm jest niezbędny do tego, by koło zewnętrzne, które pokonuje większą trasę, niż wewnętrzne, mogło nadrobić prędkość jej pokonywania. Dzięki temu, że obraca się szybciej, żadne koło nie ślizga się po nawierzchni, a co za tym idzie, jazda jest bezpieczniejsza, pozbawiona nagłych awarii. Nie następuje zwiększone zużycie paliwa, a opony nie ścierają się nadmiernie.

dyfer

Wybierz markę:

Pozostałe marki:

mechanizm różnicowy

Dyferencjał – część potrzebna do bezpiecznej jazdy

Mechanizm różnicowy zbudowany jest z kół zębatych o stożkowej konstrukcji, które schowane są w obudowie. Ta z kolei ma bezpośrednie podłączenie do koła talerzowego. To koło musi otrzymać napęd pochodzący ze zmiany momentu obrotowego ze skrzyni biegów, aby całość mogła działać sprawnie. Niekiedy jednak może spowodować kłopoty z odjechaniem po dłuższym postoju, gdy samochód stoi na śliskiej nawierzchni. W przypadku samochodów z różnymi rodzajami napędów mamy do czynienia z różnicami w budowie zastosowanego dyferencjału.

Samochody, w których został zastosowany napęd na przednie koła, mają wbudowane koło talerzowe z zębami na zewnętrznej stronie wałka. Zęby mogą być ukośne lub proste. Dyferencjał o tej budowie łączy się trwale ze skrzynią biegów i dzięki temu jest to opcja mniej kosztowna w produkcji i użytkowaniu. W przypadku napędu na tył mechanizm opiera się na kołach zębatych umieszczonych na krzyżakach, które pozwalają przekazać napęd na tył. W samochodach z napędem 4x4 przenoszona jest większa część momentu obrotowego na koło o najlepszej przyczepności.